Agenda

15-12-2015 / Spirit of Christmas

The Spirit of Christmas, Rotterdams sfeertje met een orgel sausje

Of  Brassband Rijnmond o.l.v. Erik van de Kolk eerder een kerst cd maakte is ons onbekend, maar ze pakken op deze cd meteen uit met maar liefst 25 nummers. Voor deze cd kozen ze voor de samenwerking met Organist Cees Kelderman die negen nummers voor zijn rekening nam. Helaas vinden we geen nummers voor Brassband en Orgel? wat voor dit thema best had gekund.

Het moge duidelijk zijn dat we hier de brassband klanken horen van een van de Nederlandse top brassbands en gezien het repertoire, zich niet zomaar met een "kerst"cd-tje afdoen. Al hadden wij wel wat meer vuurwerk en muzikale verrassingen verwacht van dit orkest, sommige stukken lijken meer op een standaard koorbegeleiding, de teksten hadden zo in het boekje gekund als Sing a Long incl. 1,2 en 3de couplet.

Voor iedereen die het traditionele kerst repertoire liefheeft en niet zit te wachten op weer een a la skyradio compilatie, zal heerlijk kunnen genieten deze periode van prima brassband muziek met een vleugje traditioneel orgel.

De CD "Spirit of Christmas" is te bestellen via de website van Brassband Rijnmond. Hiermee ontvangt U de cd en ondersteund U dit mooie orkest voor toekomstige projecten en activiteiten.

11-12-2015 / Rotterdam Philharmonic Low Brass

Rotterdam Philharmonic sectie presenteert zich

Een bijzonder project waar wij met spanning op zaten te wachten om een review over te schrijven voor Wikibass.

Hoe spannend kan het zijn om naar slechts 5 koperblazers te luisteren, zonder hoog koper, hoorns of percussie als ondersteuning?Moet je dan een 8va bassa freaky zijn of.... het tegendeel. "Low Brass" is een zeer afwisselende cd, waarbij de energie van af spat en de klasse van deze uitmuntende koperblazers niet onder stoelen of banken wordt geschoven.

Deze laag kopersectie van het RPhO is een bijzondere mix van uitzonderlijk talent, collega's die al jaren met elkaar samen spelen op het hoogste niveau en naast het orkest zeer actief zijn als solist, docent, dirigent of met andere ensembles zoals het New Trombone Collective spelen.

Het gaat te ver om alle 7 tracks, totaal ruim 45 minuten muziek, afzonderlijk te bespreken. Wat vooral opvalt is de sound en perfecte intonatie. Een zoevende orgel klank die je alleen bij een top brassband verwacht, maar hier moeiteloos door deze vijf heren wordt geproduceerd. Adembenemend. De misschien iets over akoestische opname helpt hier wel aan mee. De Bastuba is hierdoor misschien soms wat overheersend en mist soms wat kern, naar onze smaak.

"Low Brass" is een prima presentatie van deze "standaard" symphonische laag koper sectie en een genot om naar te luisteren ook voor niet trombonisten en tubaisten!

Meer weten over het RPho Low Brass? Kijk op hun website, ook voor info over deze CD.

26-10-2015 / Bart Lust " Slide to Unlock"

"Slide To Unlock, nieuwste CD van trombonist Bart Lust

De Amsterdamse trombonist Bart Lust kwam afgelopen maand met zijn tweede CD productie. Wederom in Quintet vorm, met een iets andere bezetting dan zijn eerste cd.
Het is niet makkelijk om als jazz solist je brood te verdienen, vandaar dat Bart een vast gezicht is bij o/a/ de New Cool Collective, de Holland Bigband en docent aan het regionale "Koper Collectief". Toch lukt het Bart om met zijn Quintet(soms met variabele bezetting) aardig aan de weg te timmeren. Met veel energie en tijd promoot hij zich zelf en vooral zijn muziek.

Ook op deze cd, zijn vijf van de negen stukken door Bart zelf geschreven, na de solide thema's wisselen de solisten zich af, wat een frisse mix brengt tussen trombone, altsax ( Bart Witz) en piano ( Steven Hupkens) met een Solide begeleiding door Guus Bakker( Bas) en Joost Kesselaar(drums).

Verwacht geen softe ballads op deze cd , want daar is Bart niet van. Iets meer muzikale verrassingen had deze cd toch wel iets spannender kunnen maken. Hoe rustig hij als persoon is, hoe extra energiek hij is op zijn trombone. Vaak virtuoos en altijd tot het uiterste gedreven, maar altijd begrijpelijk. Rechtdoor zee, soms een beetje hoekig, maar het hele bereik beheerst Bart volkomen.

Voor de echte jazz liefhebbers een prachtige cd van een uitstekend Quintet met top solisten.

Bart Lust - Website

Blaasinstrumenten en reparaties